Hej! Du använder en gammal webbläsare

Förskolans rutiner vid covid-19

Vi har stor förståelse för att covid-19 kan skapa oro och vi tar pandemin på stort allvar. Vi följer aktivt de rekommendationer som myndigheterna ger och vidtar nödvändiga åtgärder utifrån ansvariga myndigheters rekommendationer och beslut. Vi vill påminna alla om och förtydliga våra rutiner som vi har idag för att minska smittspridning av covid-19.

Händer tvättas. Händer tvättas. Foto: Mostphotos

Haninge kommun följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och i och med att nya råd lämnades den 1 december, vill vi uppmärksamma er på att även symtomfria barn i förskolan nu ska stanna hemma om någon i familjen har konstaterad covid-19.

• Vid sjuksymptom ska ditt barn stanna hemma från förskolan.
  • Om ditt barn är på förskolan och uppvisar symptom kommer våra pedagoger att kontakta er vårdnadshavare och då ska ni omgående komma till förskolan och hämta ditt barn.
  • När barnen kommer till förskolan startar vi dagen med att tvätta händerna. Handtvätt med tvål och vatten sker flera gånger per dag.
  • Vår verksamhet bedrivs utomhus i så stor utsträckning som möjligt.
  • Om du som vårdnadshavare har förkylningssymtom gäller tidigare info att ni ska kontakta avdelningen via telefon. Hämtning och lämning ska då alltid ske utomhus.

Lämning och hämtning på förskolan

För att undvika passage genom hela huset ska ni gå in i entrén till ditt barns avdelning. Vårdnadshavarna ska inte gå in på avdelningen eller gå genom alla våra hallar eller våra ateljéer. Har ni syskon på förskolan får ni gå utomhus för att komma till syskonets hall. Om det redan är fler vårdnadshavare i ditt barns hall behöver du vänta utanför så vi säkerställer att alla kan hålla avstånd till varandra.

• Kommer ni till förskolan klockan 06:30-07:30 tar vi emot ditt barn i hallen. Vårdnadshavarna ska inte gå in på avdelningen eller på våra två torg.
  • Kommer ni till förskolan efter klockan 07:30 sker all lämning utomhus.
  • På eftermiddagen då vi har utomhusverksamhet ska all hämtning ske utomhus.
  • När verksamheten är inomhus hämtas barn i hallen till barnets avdelning. Vårdnadshavarna ska alltså inte gå in på avdelningen eller på våra två ateljéer.

Om du som vårdnadshavare har minsta förkylningssymptom ska du ringa till förskolan så all lämning och hämtning alltid sker utomhus. De kläder och övrigt som ni har med på morgonen lämnas då till den pedagog som tar emot ditt barn på gården. Det är sedan barnen och pedagogerna som tar med sig kläder och övrigt till barnens egen hylla på sin avdelning.

Haninge kommuns förskolor arbetar med anledning av covid-19

Folkhälsomyndigheten - Om du eller någon i familjen har blivit sjuk

Senast uppdaterad: 14 mars 2021